Alle bilder er min copyright

søndag 13. november 2011

Fugledansen

Et par bilder til fra den glemte delen


jammen er de flotte når de sprer ut vingeprakten


Jeg får innimellom spørsmål om hvordan jeg etterbehandler bilder
og her kommer jeg virkelig til kort :-)
Bilder tar jeg i både jpeg og raw fordi jeg har hørt at det er lurt, en raw fil har jeg vel knapt åpnet.
Photoshop har jeg, og den brukes til resizing, skrive copy right, og lagre på "save for web".
Innimellom blir jeg virkelig kreativ og svinger innom "curves" 
og tar jeg helt av hender det jeg er innom "saturation".
Å skarpe opp et bilde syntes jeg er virkelig vanskelig å få til
så det lar jeg oftest være.
Jeg har ikke filter til objektivene mine, jeg bruker ikke filter i etterbehandling, teksturer er for meg en gåte hvordan jeg skal få pent, og skal jeg ha sort/hvitt bilde så bruker jeg innstillingen i kamera.
Dette vil ikke si at jeg syntes etterbehandling er juks,
det betyr bare at jeg ikke er eier av tålmodigheten som skal til for å sitte foran pcen i timesvis å utforske dette.
Det jeg syntes er gøy er å bruke kamera kreativt.
Å utforske lys og skygge, å bruke blender bevisst i forhold til bakgrunn, prøve å fange fokus på kreative måter, fargegjengivelse, ja her tror jeg at jeg kan holde på i det uendelige :-)
Med kamera på manuell, gjerne også manuell fokus, evig studie av brukermanual, og alt øyet ser som inspirasjon - koser jeg meg mest.

If I translate all this text 
- it ends up in a conclusion that I have no patience for Photoshop :-)

8 kommentarer:

Joop Zand sa...

WOW.....very good pictures Leonora,
i like them both.

Greetings, Joop

Viola sa...

Først: Storslåtte bilder, og spesielt likte jeg kjempegodt det siste her, hvor man ser de kraftige vakre vingene slått ut! :)

Jeg og kamera trives sammen, men jeg må innrømme at jeg ikke har utforsket alle tekniske ting og alle termer som brukes i fotospråket.. Jeg bruker også Photoscape, stort sett som du. Å få det skarpere der synes jeg også er vanskelig. Ved siden av skriver jeg blogginnlegget og laster det opp med Windows Live Writer, er veldig fornøyd med det også. På WLR kan du også få bildet mer skarpt, og den er bedre enn Photoscape akkurat på det punktet.. Men ikke alltid- noen ganger er det like greit å la det være, med skarpheten..

Filter har heller ikke jeg på objektivet, (jeg tror da ikke det - he he). Jeg bruker både manuell og automatisk zoom. Men jeg får #&!%!.... ikke til å stille inn lukkertiden på den. Det kommer bare opp noe sånt at - med de innstillingene jeg har, så går det ikke.. Må nok ta meg en tur til en fotoforretning ved anledning..

Men det er godt at vi lager bildene slik vi selv vil ha dem. Med eget stempel liksom.. og får frem det vi selv helst vil få frem..

Klemmer på vei til deg! :)
God søndag!

Viola sa...

Photoshop bruker du ja.. (tok feil i farta jeg), men jeg bruker altså Photoscape. :))

Mormor sa...

Fugler er ofte vanskelig å få fanget i rette øyeblikk.
Men her var det midt i blinken.
Ha en flott kveld.

Sissel sa...

Kjempeflotte bilder og takk for at du deler litt hvordan du "jobber". Jeg er foreløpig veldig amatør og det bærer nok bildene mye preg av. Har mange ideer, men ting er lettere i teori enn i praksis. Men jeg regner med og håper at det kommer med tiden, og jeg hater at jeg er så lite tålmodig.. Så jeg har forstått at det bare gjelder å knipse og knipse, prøve og feile...

Fjällripan sa...

Oj bilden på svanen är helt fantastisk! Verkligen en ögonblicksbild!

Kul att du delar med dej hur du gör. Många skriver att de suddar bort skräp, kvistar och gräs på bilderna, men jag förstår inte hur det går till...men så har jag inte photoshop heller...men kanske skulle skaffa det så småningom...
Känner igen mej i Sissel här :) vill kunna allt på en gång! Men jag har varit väldigt feg på att exprimentera det känns som om jag bara chansar hela tiden...men men det kommer väl...:)

i stora drag sa...

Hej Leonora!
Här på detta inlägget måste jag ju bara skriva, har ju missat så mååånga av dina fina bilder! Du vet ju att jag gillar svanar vid det här laget och din svanbild är ju så otroligt bra! :)
Ankan också, gillar också sådant "vingflax"!

Sen kunde jag inte låta bli att fnissa när jag kom fram till din engelska "översättning" på vad du gör osv! Den var riktigt bra den! *ha ha*
Kram Pia

Virginia sa...

LOVE your "translation"

Photoshop is a pain in the ass. However, if you feel like spending a little bit of cash, the site Lynda.com has some really excellent tutorials on Photoshop. They are in English. I can help you translate them if you want.