Alle bilder er min copyright

fredag 14. oktober 2011

Freelensing

En risikosport med kamera, javisst
men oj så fine bilder det kan bli
Jeg øver og får det ikke helt til enda
her har jeg ikke fått festet fokuspunktet helt
men syntes bildet ble ganske så stilig allikevel


Dette går ut på å fotografere med løst objektiv...
Ja, du kobler objektivet fra kamera
slipper inn ekstra lys med en åpning mellom kamera og objektiv
og er du dyktig får du lekre resultater.
Vær forsiktig, her er det stor sjans for å slippe inn ulumskheter i kamera!
På bildet over har jeg stappet kamera inn i hagehekken
og knipset i vei.
Etterpå googlet jeg freelensing og fikk mange aha-opplevelser som jeg tar med videre.
Helgen står for døren
og det innebærer fotokurs for meg
Det vil derfor bli stille på meg noen dager igjen
God helg til dere alle!

Freelensing
shooting with lens separated from camera
big risk for letting dirt and dust in the camera
so be careful!
My photo is taken by putting my camera inside the hedge in my garden
and just shoot
Not much luck with setting focus
but I think photo is cool anyway :-)
After, I googeled freelensing, and next time I know a little bit more of how to do it.
Weekend is comming up, photo workshop is on my schedule
so me and my blog will be silent for yet another days
Happy weekend to you all! 

14 kommentarer:

Marias Teater sa...

Hei Leonora - dette var en spennende metode å lese om. Jeg elsker dette bildet ditt - det er supert, jeg elsker all lek med lys.
Begynn bare med planlegging av en reise til N.Y. - alle burde komme hit en gang i livet, slik muslimene må til Mekka. Klem!

Arnhild sa...

Stilig!! Gøy å leke seg, og prøve ut nye teknikker. Synes du fikk det til utrolig bra, og blir spennende å se hva du får til videre :)))

Ha ei fin kurshelg!! :)

Ingrid Andrea sa...

Oj så fin effekt det ble! Interessant og spennende...freelensing...men som du sier, skrekk og gru hvis partikler kommer inn i kamerahuset. Kose deg med fotokurs! klem

Renate sa...

Så morsomt å prøve nye metoder! :-) Jeg vet ikke hvordan resultat man er ute etter, men for mine øyne ble dette for lyst - må nesten myse litt, men det er nå meg. Det blir spennende å se hvordan utviklingen din er, hvis du vil dele flere lignende bilder!

Kari fra "Fredløs" sa...

Oj, dette var jo helt utrolig stilig. Resultatet blir jo som et kunstverk. Hvis jeg var deg, tror jeg jammen at jeg ville fått det trykket på fotolerret.
God helg og klem fra meg

Lasse sa...

Häftigt! Det kan säkert bli väldigt fina effekter, som i denna bilden! Förstår dock att man lätt kan få in skräp i kameran.

HansKE sa...

Spennende bilde i en teknikk jeg aldri har hørt om! Dette må prøves ut! :-)

Monica Sætran sa...

Høres litt skummelt ut å ta bilder slik men du så flott resultat det ble. Er enig med Kari at det hadde blitt flott på lerret.

Viola sa...

Næmmen!! Snakk om å få idéer Leonora! Bildet ble varmt og vakkert! :) Men koble objektivet fra kamera..?! Har jeg aldri hørt om før.. dette må prøves.. men tror nok jeg må være veldig så tålmodig gitt, for alt dette regnet og vannet som ustoppelig faller fra oven.. Men i dag har det faktisk ikke vært så verst.. :)

Kos deg med fotokurset! :)

Tror jeg må google litt jeg også.. :))

Klem fra meg vennen! :) Jeg har hatt noen dager bloggfri selv faktisk..

Hjertebank sa...

Vakkert bilde. Duse, harmoniske farger.
Blir spennende å se fortsettelsen. Regner med at det blir flere bilder i freelensing.

Torunn sa...

Det ble kjempefint. Bildene vi tar må ikke alltid være skarpe og gi et tydelig inntrykk, veldig fint med det duse og litt utydelige også.

Fjällripan sa...

Fantastisk bild! Visst är det lönn näsor...? det ser nästan ut som trollsländevingar! Otroligt vackert!!

Virginia sa...

That's a pretty amazing photo! I'm impressed. And I've never heard of free lensing. I'll have to look it up.

VALKYRIEN sa...

Nei så spennende! Har ikke hørt om freelensing en gang, men det skal forsøkes! For jammen ble det et stilig foto av det! :)